Khamis, 30 Oktober 2008

Penduduk resah harga barang di Melaka tinggi - Malaysiakini

MELAKA 29 Okt. - Para pengguna di bandar ini kecewa dengan harga kebanyakan barangan di pasar raya besar di negeri ini yang masih kekal tinggi walaupun kerajaan telah menurunkan harga minyak tiga kali.Rata-rata mereka yang ditemui Utusan Malaysia di sini berpendapat, sewajarnya pengumuman harga minyak baru perlu disusuli dengan pengurangan harga barang terutamanya keperluan harian.


Menurut mereka, ini kerana semasa harga minyak dinaikkan pada Jun lalu, ramai peniaga dan pengusaha menjadikannya sebagai alasan untuk menaikkan harga barangan tetapi tidak menurunkannya semula ketika harga minyak turun.Seorang surirumah, Zaitun Mohamad, 53, berkata, memang terdapat promosi terutamanya di pasar raya besar mengatakan harga mereka sudah diturunkan, tetapi tidak secara menyeluruh.

''Memang ada promosi, tapi harga barang keperluan utama seperti beras masih sama dan kalau murah pun ialah produk keluaran pasar raya itu sendiri.''Buktinya, sebelum ini perbelanjaan dapur saya sekitar RM250 sebulan tetapi meningkat kepada hampir RM400 sejak harga minyak naik," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.Sally Fong, 36, pula berkata, harga barang seperti beras, minyak masak dan tepung perlu sejajar dengan penurunan harga minyak.


''Kalau harga masih kekal begini, susahlah sedangkan harga minyak sudah tiga kali turun. Tidak adil apabila harga minyak naik, cepat sahaja harga barang naik, tetapi bila harga minyak turun, harga barang tetap sama malah ada yang semakin melambung tinggi," katanya.Amiruddin Zainal Abidin, 35, turut meminta pasar raya besar menurunkan harga barang seiring dengan penurunan harga minyak untuk meringankan beban rakyat.


''Bila harga barang tinggi, kesannya amat dirasai terutamanya kepada rakyat berpendapatan rendah. ''Saya harap pasar raya-pasar raya akan meneruskan 'perang' menurunkan harga barang demi menjaga kepuasan pelanggan mereka," katanya.Surirumah,Halimah Saad, 33, berkata, dia mendapati tidak berlaku penurunan harga barang di Melaka walaupun harga minyak telah diturunkan.


''Saya rasa sama sahaja, kalau dulu saya berhabis sekitar RM200 untuk beli keperluan, sekarang pun sama sahaja malah saya tengok ada juga beberapa jenis barang yang harganya lebih mahal," katanya.

Sembur sikit : kite hendaklah bersyukur kerana harga barang keperluan masih murah jika dibandingkan dengan singapura , US, UK, dan beberapa negara eropah

Tiada ulasan: